flamingoflickan.blogg.se

2016-03-22
20:03:00

Musiklivet i Göteborg

Har tänkt länge på att jag vill se utställningen på Göteborgs Stadsmuseum som handlar om musiklivet i Göteborg från 1955-2018. Det fanns många musikstilar representerade, däribland dansband. Gissa vilket band som fanns med... Inte så svårt, Flamingokvintetten såklart! :D Även Arvingarna och Streaplers fanns representerade. Väldigt intressant utställning om man vill veta lite om alla sorters genrer och band från Göteborg. Det fanns även lite allmän information om den historiska utvecklingen av de olika musikstilarna.
 
Information om utställningen:
http://goteborgsstadsmuseum.se/utstallningar/musiklivet-goteborg
 
Här kommer en hel drös med bilder.
Utställningen.
Vid första anblick. Musik spelades och till visades video på de stora skärmarna.
Flamingokvintetten med i listan bland de videor som visas.
Plötsligt var de där! År 1966, Popsan. Detta finns även att se på Yotube: https://www.youtube.com/watch?v=U3LE7e4wnq0
Flamingokvintetten själva!
Lite information om bandet.
Lite mer allmänt.
Man kunde även få information uppläst och lyssna på en Flamingo-låt. "Förlåt jag skriver" hade de valt.
I ett annat mindre rum kunde man välja olika typer av dans och få sig en liten virtuell lektion i dem. Under kategorin bugg var det Flamingokvintettens "Flickorna i Göteborg" som spelades. Det går mer än bra att bugga till denna låt kan jag intyga ;)
En stor vägg var täckt med olika skivomslag. Mitt skarpa öga kunde inte undgå detta Flamingo-rosa omslag ;)
Matchar ju nästan min klänning, haha!
 
Avsnittet där Flamingokvintetten medverkar i programmet Popsan finns att se i sin helhet på SVT:s öppna arkiv: http://www.oppetarkiv.se/video/2270083/popsan-avsnitt-2-av-10
Även andra avsnitt av Popsan finns där.
 
Jag ser Flamingokvintetten nästa gång den 16:e april då de spelar i Eriksbergshallen (Göteborg) tillsammans med Arvingarna och Larz-Kristerz. Men innan det blir det konsert med Arvingarna den 7:e april i Partille.
Från TV-inspelningen av pilotavsnittet i Jonsered förra året. "Leva lycklig!" :D
Hade ju bästa platsen i världshistorien!!! Rakt framför scenen :D <3 Här till höger i bild.
 
När vi ändå har kommit in på Arvingarna vill jag bjuda på finallåten från programmet "Tack för dansen". Och gissa vilka mer som tar ton? ;)
 
Ett långt och plottrigt inlägg. Men vad gör väl det? 
Ha det gött! :)
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: