flamingoflickan.blogg.se

2016-03-10
16:00:00

"De dansade jag till i min ungdom!"

Jag åkte tåg hem från skidsemester i Orsa i onsdags, vilket tog ca 7 timmar. Min laptop hade jag med mig eftersom jag pluggade på vägen hem. Lyssnade kanske liiite på Flamingokvintetten och Bhonus också ;)
När jag hittat till min plats och tar upp datorn på bordet och fäller upp locket, dyker min bakgrundsbild upp automatisk som ju föreställer Flamingokvintetten.
Den kvinna som satt vid sidan av mig som till en början befann sig i sin egen värld med hörlurar i öronen började genast peka på skärmen, tog ur sina hörlurar och sa: Åå, de har jag dansat till många gånger i min ungdom! 
Jag tycker detta var väldigt roligt. Flamingokvintetten är vida kända och det är kul att höra hur olika människor har koppling till dem eller vad de har för minnen kring dem och deras musik. Lite senare fick jag frågan om jag sjöng i dansband, vilket jag ju inte gör. Därefter kom frågan om jag dansade professionellt, vilket jag inte heller gör. Men dansar på hobbynivå gör jag ju :P Därefter diskuterade vi om folkparker och om hur många alternativ det fanns när hon var yngre. Hon dansade sex dagar i veckan på somrarna på olika ställen. Numera var det endast två av dessa som fortfarande var i bruk.
Sedan kom vi oundvikligen in på att jag som är så ung lyssnar på Flamingokvintetten och hur det kom sig. Jag tror att jag gick in mer för och började lyssna på Flamingokvintetten aktivt för tre år sedan då jag började dansa bugg. Jag fastnade bland annat för att de hade gamla hits som jag gillar. Jag gillar generellt gammaldags musik från 50- och 60-talet. Men självklart lyssnar jag på annat också. Det framgick även i den korta intervju i GP från förra året som jag var med i. Artikeln är från när Flamingokvintetten spelade på Polketten på sommaren.
 
Rammstein är ett av mina favoritband alla kategorier!!
 
Kul att få vara lite låtsaskändis ibland ;)
 
Det jag tycker är roligt med att dansa till Flamingokvintetten är att man träffar så mycket folk som har så mycket minnen från bandets spelningar genom åren. Jag lär mig otroligt mycket och tycker det är så intressant att få ta del av andras upplevelser från en tid som jag gått miste om. Det faschinerar mig att man kan mötas över generationer i ett gemensamt intresse. Det är inte på många ställen där detta kan ske naturligt och avslappnat. Vi har så mycket att lära av varandra. Jag känner att jag blir mer allmänbildad när jag möter människor i olika åldrar och diskuterar med dem. Varför inte ta vara på det?
 
Senare på onsdagen var jag på biblioteket och lämnade tillbaka filmer. Tjejen som jobbade där hade en Mötley Crüe-tröja på sig. Tufft! Också lite kul att någon annan gillar detta 80-talsband fortfarande. Därefter dansade jag gammeldans i två timmar på Får ja lov på Selma Lagerlöfs torg. Jag kan ju säga att jag sänker medelåldern något när jag är där. Men vad gör det? Ålder spelar ingen roll så länge du kan respektera en annan människa för den hon är.
 
"Att åldras är som att bestiga ett berg. Man blir lite andfådd men får mycket bättre utsikt" -Ingrid Bergman
Kommentar:
2016-03-11 @ 05:27:06
#1: Göran C

Jag tycker det är jätteroligt att du gillar Flamingokvintetten. Det gör jag också samtidigt som jag också gillar 50 och 60 tal musik. Om jag tittar på många människor i min generation så är det ofta mer 80 tals musik som de gillar. Jag har dock en bred musiksmak och kan tycka om "pärlor" från alla genrer. Mitt stora hjärta dock ligger hos Flamingokvintetten och 50 och 60 tal. Bland annat även Do wop. Ha det gott!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: